Provozní doba a ceník jízdného
Lanovou dráhu můžete využívat celoročně. Výjimku tvoří dny vyhrazené na pravidelnou revizi a údržbu. V období od 1. dubna až do 30. září jezdí lanovka od 8.30 do 18.30 hodin (poslední jízda), mezi 1. říjnem a 31. březnem končí provoz již v 16.30 hodin (poslední jízda). Lanovka startuje vždy v půl (8.30, 9.30 atd.).
Provozní doba
Letní období od 1. dubna do 30. září: denně 8.30–18.30 hodin
Zimní období od 1. října do 31. března: denně 8.30–16.30 hodin
Odjezd dle provozní doby, každou hodinu vždy v půl: 8.30; 9.30; 10.30; 11.30; 12.30; 13.30; 14.30; 15.30; 16.30 a v létě 17.30; 18.30
Jízdné
Dospělí 170 Kč, zpáteční 240 Kč
Děti (5–15 let) 130 Kč, zpáteční 180 Kč
Cyklista 180 Kč
Balíčky, rodiče a děti
2+2 za 500 Kč nahoru, zpáteční 700 Kč
3+2 za 670 Kč nahoru, zpáteční 940 Kč
3+3 za 800 Kč nahoru, zpáteční 1 100 Kč
Senior 65+: 150 Kč, zpáteční 210 Kč
Držitelé průkazu ZTP a ZTP/P platí dětské jízdné.
Děti do 10 let se přepravují pouze v doprovodu dospělé osoby. Jízdní kola se přepravují bez přívěsů a nákladu.
Kontakt na provozovatele
Sport Krupka s.r.o.
Tel.: +420 734 570 118; E-mail: lanovka@sportkrupka.cz
Technické parametry a zajímavosti
Jedná se o osobní visutou jednolanovou dráhu oběžného systému s odpojitelným uchycením dvoumístných sedaček. Je dlouhá 2 348 m (šikmá, tedy skutečná délka), vodorovná délka činí 2 336 m a převýšení 480 m. Dolní stanice Bohosudov (též Krupka) se nachází v nadmořské výšce 326 m, horní stanice Komáří vížka (či Komáří hůrka nebo Kněžiště) v 806 m n. m. Dopravní rychlost lanovky je 2,5 m/s, jízda tak trvá 15 minut a za hodinu zvládne jedním směrem přepravit 226 cestujících. Dráha má 60 dvoumístných sedaček a 29 podpěr (čtyři tlačné, ostatní nosné). Výrobcem technologie je Transporta Chrudim v licenci švýcarské firmy Von Roll. Za rok vyveze lanovka na Komáří vížku 40 000 až 50 000 cestujících a 10 000 jízdních kol. Lanovka ovšem nepřepravuje elektrokola a není ani bezbariérově přístupná.
Délka: 2348 m
Výškový rozdíl: 480 m
Rychlost: 2,5 m/s
Horní stanice: 806 m
Historie lanovky na Komáří vížku
Vybudování lanové dráhy navrhl již v roce 1838 majitel chlumeckého panství hrabě Klement August Westphalen-Fürstenberg. V jeho představách měla sloužit potřebám obyvatel horských obcí. Na hřebeny vedly tehdy jen zemské stezky a tak byli horalé takřka odříznutí od světa. Projednávání výstavby začalo ovšem až po dlouhých 65 letech, v roce 1903. Projektová dokumentace, financovaná firmou Siemens, byla dokončena roku 1914. Velké plány se však neuskutečnily, vypukla první světová válka. Záměr zřídit lanovou dopravu na Komáří vížku opět ožil ve třicátých letech 20. století. Nový projekt byl představen v roce 1932. Lanovka byla navržena jako kombinovaná kolejová dráha se dvěma tažnými lany. Po kolejích měl jezdil vůz opatřený plošinou na transport nákladů včetně automobilů a povozů, a kabinou pro přepravu 20 osob. Realizaci stavby znemožnilo vyhlášení druhé světové války, projekt zase skončil v archivu a do hor se dál jezdilo jen po silnici. Výtavba současné lanovky byla schválena na začátku 50. let. Lidé toužili po horském vzduchu, procházkách i krásných výhledech a tak bylo rozhodnuto, že lanová dráha bude sloužit hlavně výletníkům, turistům a lázeňským hostům. Zvolena byla osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením dvoumístných sedaček. Technologickou část lanovky vyrobil národní podnik Transporta Chrudim na základě licence od švýcarské firmy Von Roll (stejný systém byl použit např. i na lanovce na Sněžku). První jízda na Komáří vížku se konala 25. května roku 1952. Dne 1. července 1953 převzaly provoz lanovky na Komáří vížku Československé státní dráhy.
V roce 1996 byla lanovka zprivatizována, od 1. května 1996 do 1. července 2009 ji vlastnila firma Dragon Trade, s. r. o., která ji prodala městu Krupka. Zastupitelstvo pověřilo provozem lanové dráhy dceřinou společnost města: SPORT KRUPKA, s. r. o.
Dne 23. září 2013 byla lanovka prohlášena kulturní památkou České republiky. Památkově chráněny jsou obě stanice a technické zařízení dráhy.